Pentru a veni în ajutorul transportatorilor români supuși unor practici anti-concurențiale și a face
lucrurile să se miște, am adresat Comisiei Europene o întrebare cu solicitare de răspuns scris, pe
acest subiect. Comisia a răspuns în binecunoscutul și dulcele-i stil birocratic. Comisia dă dreptate
transportatorilor români în disputa cu Franța și Germania, dar… are mâinile legate și mai multe nu
poate.
Dar, să le luăm pe rând!
Deși unul dintre principiile fundamentale ale pieței comune europene este libera circulație a
bunurilor și serviciilor, unele state membre ale UE interpretează diferit acest lucru. Transportatorii
rutieri români sunt revoltați de practicile protecționiste, anti-concurențiale și discriminatorii, în
special din Germania și Franța. De exemplu, invocând lupta împotriva dumpingului social și protecția
angajaților, statul francez impune conducătorilor auto care operează pe teritoriul acestei țări, chiar și
câteva zile, să fie plătiți cu salariul minim pe economie din Franța. Toți angajatorii trebuie să ofere
șoferilor condiții sociale demne, iar nerespectarea acestei obligații este amendată cu 30 000 de euro
și un an de închisoare.
Transportatorii din România, Bulgaria, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia (toată Europa de Est), statele
baltice – Letonia, Estonia și Lituania, Spania și Portugalia sau cei din afara spațiului comunitar,
precum Turcia, Ucraina și Republica Moldova se simt, pe bună dreptate, nedreptățiți.
Ce face Comisia în această situație? Comisia Europeană recunoaște practicile ca anti-concurențiale,
notifică și deschide, în luna mai 2015, procedura de constatare a neîndeplinirii obligațiilor împotriva
Germaniei, dar acțiunile sale nu produc niciun fel de efecte.
Am întrebat Comisia Europeană ce măsuri va lua în aceste condiții. Comisia s-au uitat în jos,
feciorelnic, și a recunoscut că mai multe nu poate:
„Proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor împotriva Germaniei și Franței sunt pendinte. În
plus, Comisia a decis să emită, la 27 aprilie 2017, o scrisoare de punere în întârziere pentru Austria.
Cu toate acestea, Comisia nu poate suspenda aplicarea dreptului național.” (P-003136/2017 – din
05.07.2017)
Așa se face că statele își continuă nestingherite treaba și continuă să aplice prevederi anticoncurențiale,
profitând astfel de slăbiciunile Bruxelles-ului.
Noul Pachet Rutier are avantaje, dar și dezavantaje majore care riscă să genereze contradicții între
statele membre, de aceea va trebui să ne asigurăm că deciziile finale ale Comisiei Europene privind
legislația europeană în domeniul transporturilor rutiere nu sunt dictate de la Paris sau Berlin!
România trebuie să se asigure că se fac toate demersurile pentru crearea unui sistem de transport
rutier funcțional și cu adevărat european!
Europarlamentar Laurențiu Rebega
Vicepreședinte al Grupului Europa Națiunilor și Libertății