Compania turcă Gulermak, implicată în proiectul metroului din Cluj-Napoca, este acuzată că a abandonat un proiect similar în orașul indian Kanpur, lăsând în urmă datorii de peste 8,2 milioane de euro.
Plecarea firmei a fost pusă pe seama tensiunilor politice dintre India și Turcia, generate de sprijinul exprimat de Ankara față de Pakistan în conflictul indo-pakistanez, scrie Gândul.
Câștigătoarea licitației pentru metroul clujean, Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A. Ş. (Gülermak pe scurt; în engleză „Gülermak Heavy Industry Construction and Contracting”), este o companie turcă de construcții, în special pentru transportul feroviar, înființată în 1958. Sediul general al companiei este în capitala Turciei, Ankara.
Compania Gülermak a fost implicată în construirea a peste 260 de kilometri de tuneluri și a 120 de stații de metrou. Potrivit Engineering News-Record (ENR), în 2020, Gülermak a fost al 124-lea contractant internațional din lume, cu venituri de 699,1 milioane de dolari.
Compania are birouri în Ankara (Turcia), Varșovia (Polonia), Dubai (Emiratele Arabe Unite), Stockholm (Suedia) și Mumbai (India). Gülermak a contribuit la lucrările de construcție de la Hidrocentrala Kargı, Çorum, Turcia. În 2015 Gülermak a realizat proiecte de construcții la nivel internațional, în special în transportul feroviar, în India, Norvegia, Polonia, Turcia, Emiratele Arabe Unite etc.

Gulermak lucra la secțiunea subterană a metroului din Kanpur, dar a părăsit India fără să-și onoreze obligațiile financiare față de 53 de subcontractori, care nu au fost plătiți de aproximativ zece luni.
Datoriile însumează 800 de milioane de rupii (echivalentul a 8,25 milioane de euro). Potrivit antreprenorilor locali, toți oficialii de top ai companiei turce au părăsit orașul, iar la încercările de a fi contactați au oferit răspunsuri evazive și au evitat subiectul.
Nemulțumiți, nouă dintre cei 53 de contractori s-au prezentat la biroul Magistraturii din Kanpur și au depus o plângere scrisă împotriva companiei. Aceștia au susținut că, deși lucrările au fost finalizate, Gulermak a reținut sume importante și a făcut doar plăți minore către firmele implicate.
Contextul politic a contribuit la această criză, după ce în India au avut loc proteste față de poziția Turciei în războiul indo-pakistanez. Acest aspect a influențat și deciziile financiare ale companiei turce în proiectul din Kanpur.
Între timp, Gulermak este implicată în România în realizarea metroului din Cluj-Napoca, în asociere cu Alstom și Arcada, un contract semnat în mai 2023 cu o valoare totală de 13,69 miliarde de lei.
Compania turcă participă și la licitația pentru continuarea Magistralei 4 din București, între Gara de Nord și Gara Progresul. În această procedură, Gulermak s-a remarcat atât ca ofertant principal, cât și ca terț susținător, o situație considerată de unii experți ca fiind la limita bunelor practici.
Compania Gulermak n-a oferit încă un punct de vedere vizavi de situația din India. Pe măsură ce compania turcă va remite răspunsul, vom actualiza acest articol.
Citește mai multe despre acest subiect pe gandul.ro.